Een hulpmiddel van ons gebruiken


Wie kan bij ons terecht?

Vanuit de dienstverlening van Blindenzorg Licht en Liefde werd er met u een adviestraject opgestart met het oog op het vinden van een gepast hulpmiddel. Maar u kan niet onmiddellijk beschikken over het door onze therapeut geadviseerde hulpmiddel of u wenst het hulpmiddel eerst op eigen tempo te leren kennen in uw dagelijks leven zonder alvorens over te gaan tot een aankoop of aanvraag bij VAPH.

Dan kan u tegen een maandelijkse vergoeding een hulpmiddel bij ons krijgen.

Samengevat kunt u bij ons terecht als:

  • u van geen enkele vorm van hulpmiddelentegemoetkoming kunt genieten,
  • u deze tegemoetkoming wel kan krijgen, maar een tijdelijke behoefte aan hulpmiddelen kan aantonen,

Voor welke hulpmiddelen kan je bij ons aankloppen?

In principe kan u bij ons aankloppen voor om het even welk hoogtechnologisch hulpmiddel. Maar een garantie kunnen we niet geven. De beschikbaarheid van de diverse soorten hulpmiddelen is afhankelijk van de binnenkomende schenkingen. We kunnen wel stellen dat beeldschermloepen, voorleestoestellen en daisyspelers vrij vlot binnenkomen. Een aantal van deze hulpmiddelen zijn al wat verouderd en dus niet meer representatief voor het huidige nieuw aanbod van hulpmiddelen.

Het principe is dat u van ons een hulpmiddeltype ter beschikking krijgt dat gelijkaardig is aan het nieuw aanbod van leveranciers zodat u in uw dagelijks leven kan ondervinden welk nut het voor u heeft. Onze therapeuten zullen u op de hoogte brengen van wat er verschillend is tussen het nieuw aanbod en ons aanbod van hulpmiddelen.

Als u liever een nieuw toestel op proef krijgt, dan kan u hiervoor bij de leveranciers van hulpmiddelen terecht, waar u in principe een korte proefperiode kan bekomen.

U kan het vergelijken met leren autorijden in een oudere wagen om daarna een proefrit te doen met een nieuwe éénmaal u goed weet wat autorijden is.

Hoe werkt het concreet?

Als u een concrete vraag heeft, kan u ons via één van de zeven Vlaamse Oogpunten contacteren.

Als u tot de doelgroep van het project behoort, gaan we na welk hulpmiddel uit ons aanbod het best aansluit bij uw concrete wensen. We maken met u een afspraak wanneer we het hulpmiddel kunnen leveren. Bij de levering nemen we ruim de tijd om u met het toestel te leren werken. Nadien nemen we opnieuw contact op om na te gaan of het hulpmiddel voldoet. Mocht dit niet het geval zijn, dan zoeken we hoe we u het best kunnen verder helpen.

Voorwaarden

In principe richten we ons  op korte gebruiksperiodes gekaderd binnen een adviestraject van uzelf met uw therapeut om een hulpvraag op te lossen. U betaalt ons na gebruik een vooraf bepaalde vergoeding (per maand dat u het toestel gebruikt) of, indien van toepassing, een jaarlijkse tussenfactuur (als u toch langer wilt gebruik maken van een hulpmiddel).